Frågor och Svar om alternativa bränslen vid cementtillverkning

Varför använder cementindustrin alternativa bränslen?

Att tillverka cement kräver stora mängder energi. Denna energi kommer i huvudsak från olika sorters bränsle i form av kol, pet-coke, däck och restprodukter så som plast/textil/gummi och trä. Vi strävar efter att i största möjliga utsträckning minska sitt beroende av och användning av fossila bränslen genom att ersätta dessa med alternativa bränslen framställda ur restprodukter. Detta är också en av delarna i Heidelberg Materials vision om noll koldioxidutsläpp från produkterna sett ur ett livscykelperspektiv.

Huvudsakligen används kol och andra fossila bränslen, men ökad miljömedvetenhet, ökade miljökrav och ökade bränslekostnader har medfört ett allt större intresse för att använda alternativa bränslen.

Bränslekostnaderna utgör en betydande del av produktionskostnaderna. Cementindustrin i alla länder söker ständigt nya bränslekällor för att minimera bränslekostnaderna och omställning till alternativa bränslen pågår över hela världen.

Vilka typer av avfall används i cementugnen?

Heidelberg Materials använder endast sorterat avfall som bränsle. De bränslen vi använder är tillverkade av utsorterade restprodukter som inte går att återanvända, återvinna eller använda på det sätt de är avsedda för. Typer av restprodukter som används som bränsle är plast och papper, däck och flytande bränslen som olja och lösningsmedel.

Skulle inte materialen kunna återvinnas och återanvändas?

Alternativa bränslen tillverkas av restprodukter där återvinning för närvarande varken är tekniskt eller ekonomiskt möjlig. Exempel: uttjänta däck, plast och papper, spillolja, färg- och lösningsmedel, kött- och benmjöl. Används det i stället som alternativt bränsle i cementindustrin så tar man tillvara på energiinnehållet i materialet samtidigt som man löser att avfallsproblem

Vad händer med alternativa bränslen i cementugnen?

Den höga temperaturen och den långa uppehållstiden innebär att cementugnar är väl lämpade att förbränna alternativa bränslen. Metaller i form av järn i bildäck eller aluminium i pappersavfall oxiderar i den höga värmen och nyttiggörs som råmaterial i cementproduktionen.

Vilka krav ställer cementindustrin på alternativa bränslen?

Alla restprodukter är inte lämpliga att omvandla till alternativa bränslen. Heidelberg Materials använder enbart väl specificerade bränslen med jämnt energiinnehåll och jämn kvalitet, tillverkade av specialiserade återvinningsföretag.

Stora krav ställs för insamling, hantering och behandling. Återvinningsföretagen har tillstånd, specialutrustning och kompetens för hanteringen. De bränslen som används har genomgått hanteringstest och fullskaletest innan bränslet används permanent.

Detta görs för att säkerställa att bränslet inte har negativa effekter på cementkvaliteten eller miljön jämfört med traditionella bränslen.

Heidelberg Materials följer de omfattande krav som regelverk, lagar och förordningar ställer på denna typ av verksamhet.

Vilka krav ställer myndigheterna på användning av alternativa bränslen?

Precis som för kol och olja ställs krav på användningen för alternativa bränslen. Varje förändring i bränslehanteringen kräver myndigheternas godkännande och föregås av omfattande utredningar, analyser och utsläppsmätningar.

Hur påverkas cementkvaliteten när man använder alternativa bränslen?

Cementindustrin använder inte sådana alternativa bränslen som vid normaldrift skulle kunna påverka cementets egenskaper eller kvalitet negativt.

Hur kan cementindustrin minska utsläppen av koldioxid genom att använda alternativa bränslen?

En stor källa till koldioxidutsläpp är förbränning av fossila bränslen – kol och olja. När ett fossilt bränsle ersätts med alternativa bränslen, görs miljövinster genom att alternativa bränslen till stor del består av förnyelsebart material. Till exempel består så kallat RDF-bränsle normalt av cirka 60 procent biogent material.

Som ett exempel har Cementfabriken i Slite har hittills kunnat minska sina utsläpp av koldioxid med mer än 150 000 ton per år genom att använda alternativa bränslen.

Hur påverkas utsläppen genom skorstenen när kol och olja ersätts med alternativa bränslen?

Genomförda mätningar över tid visar att utsläppen generellt inte ökar och ligger inom myndigheternas krav. Alternativbränslen testas i full skala under produktion för att erforderliga mätningar ska kunna genomföras.

Är det bara svensk cementindustri som ersätter fossilt bränsle med alternativa bränslen?

Nej, cementindustrin i alla länder söker ständigt nya bränslekällor för att hushålla med naturens resurser, skona miljön och minimera bränslekostnaderna. Omställning till alternativa bränslen pågår över hela världen. Att hushålla med råvaror och energi är ett viktigt led i allt miljöarbete.

Ökar trafiken till och från fabrikerna?

När testverksamhet pågår kan trafiken öka något. Då kan exempelvis transporterna ske med lastbil i stället för med båt till våra fabriker på Gotland och Öland. Vid permanent användning ersätter transporterna av alternativa bränslen de ordinarie kol- och oljetransporterna.

Kol och olja transporteras över långa avstånd. Avfallsbränsle finns däremot oftast på jämförelsevis nära håll, vilket på sikt leder till kortare transporter och mindre utsläpp.

Kan avfallet innehålla radioaktiva ämnen?

Risken för radioaktivitet är i huvudsak begränsad till fast farligt avfall, vilket Heidelberg Materials inte använder. De bränslen som Heidelberg Materials tar mot är sorterat, behandlat och kvalitetssäkrat hushålls- och verksamhetsavfall, kasserade däck samt flytande industriavfall. Vi har ingen misstanke att något av dessa material skulle kunna innehålla radioaktivt avfall.

Fabriken i Slite, som är den av Heidelberg Materials fabriker som tar emot importerat avfall, har infört ökad kontroll av avfallet och vidtagit säkerhetsåtgärder för att minimera riskerna. Geigermätare kommer under sommaren 2015 att monteras på de två lossningskranarna och därmed kan man snabbt konstatera om det mot förmodan skulle finnas något radioaktivt ämne i lasten före lossning, samt under själva lossningen få signal om en enstaka bal innehåller ett olämpligt ämne.

Hur arbetar Heidelberg Materials med att hitta leverantörer av avfallsbränsle?

Heidelberg Materials avdelning Alternatives fuels ansvarar för att finna avfall från olika leverantörer som passar in på de behov och specifikationer som finns vid varje cementfabrik.

För att minska transporterna av avfallsbränslet prioriteras lokalt/regionalt avfall, därefter nationellt avfall och till sist internationellt avfall. Även om det är viktigt att ha lokala eller regionala leverantörer så är det ännu viktigare att de som levererar avfallsbränslen har kunskap, utrustning och ett arbetssätt som ger den kvalitet som krävs. I vissa fall går det inte att hitta rätt typ av avfallsbränslen lokalt/regionalt eller ens nationellt och då importeras avfall som lever upp till specifikationen. I arbetet med att finna leverantörer för avfallsbränslen är kvalitet alltid viktigare än ursprung.

Alternatives fuels besöker regelbundet leverantörer och potentiella leverantörer för att bilda sig en uppfattning om vilken standard de håller. Vid arbetet med att finna en ny leverantör görs först ett besök på plats för värdering. Ser det bra ut är nästa steg en mindre provleverans till en cementfabrik, ungefär en container eller en lastbilsleverans. Vid ankomst till fabriken värderas och provtas avfallsbränslet för analys. Om detta steg godkänns kan Slitefabriken ta mot en båtleverans med större mängder material. På detta vis byggs en kunskap upp om leverantören och det går att i tid upptäcka eventuella brister eller fel.

Vid mottagning av nya material görs alltid en extra mottagningskontroll med ett materialprov som analyseras. I många fall har även leverantören tagit ut prover och analyser på materialet som levereras. Under produktionen av avfallsbränsle och vid användning på fabriken tas löpande prover som analyseras för att fortsätta hålla god kontroll på vad som eldas. Om ett fel upptäcks reklameras det till leverantören och är det ett större fel återsänds materialet på leverantörens bekostnad.

Har ni frågor eller synpunkter är ni välkomna att kontakta Anders Jansson, Manager Alternative Fuels NE

Anders Jansson

Manager Alternative Fuels NE