Förbifart Stockholm: Nya tunnelväggar med klimatförbättrat Anläggningscement FA

Intresset för klimatförbättrat cement ökar stadigt. Ett exempel är ett projekt inom Förbifart Stockholm. Där har betongelementtillverkaren Benders Byggsystem tillsammans med Cementa tagit fram ett cementrecept som minskar koldioxidutsläppen med 20 procent.

Förbifart Stockholm är en av landets just nu största byggarbetsplatser. Här är bygget i full gång med att spränga och anlägga en 21 kilometer lång ny vägsträckning av E4:an väster om centrala Stockholm – det mesta i tunnel. Tanken är att binda ihop norr och söder och minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. 

Runt Kungens kurva, där den södra infarten till förbifarten byggs, förbereds just nu också annan infrastruktur, som en frånluftsstation under jord. Till den kommer betongelementtillverkaren Benders Byggsystem att leverera drygt 600 meter prefabricerade väggelement, tillverkade med Cementas klimatförbättrade cement Anläggningscement FA.

Allt vanligare med klimatkrav i upphandlingar 

Tillsammans med Cementa har vi tagit fram ett recept där vi minskat klinkerdelen i cementet med 20 procent och ersatt det med 15 procent flygaska och 5 procent kalksten. Det betyder att koldioxidutsläppen minskar med cirka 20 procent, säger Fredrik Roosling, affärschef Öst inom Benders Byggsystem.

Fredrik Roosling, Benders.
Fredrik Roosling, Benders.
 

Tidigare har det funnits en viss tröghet inom byggbranschen när det gäller anläggningscement med inblandning av flygaska, bland annat för att den brinner långsammare och därmed tar något längre tid på sig att uppnå samma beständighet som konventionell anläggningscement. En annan orsak är att klimathänsyn inte alltid funnits med som krav i upphandlingar, något som dock blir allt vanligare.  

Hållbarhet och miljöaspekten vid val av material och leverantör är viktig och blir allt viktigare. Vi behöver samarbeta med vår beställare för att än mer kunna väga in miljö och klimat vid leverantörsval för att nå vårt mål med en klimatneutral byggsektor 2045, säger Hans Bäckström produktionschef på Skanska som är entreprenör för projektet. 

Skanska gillade den gröna lösningen

I fallet med förbifarten gick det undan. I januari fick vi en anbudsförfrågan från entreprenören Skanska. Vi kom in med vårt förslag om Anläggningscement FA. Skanska gillade vår grönare lösning och sedan fick vi snabbt ett godkännande från beställaren Trafikverket, säger Fredrik Roosling.

Arbetet med att montera väggelementen nere i vägtunnlarna startar efter sommarsemestern 2020. Då kommer en specialmaskin montera elementen genom att de ”sugs” fast av maskinen och sedan lyfts på plats.

Att använda kran är uteslutet på grund av takhöjden i tunneln, säger Fredrik Roosling.

Tydligare klimatfokus på väg att bli standard

Enligt Bo Jönsson, produktionstekniker vid Benders Byggsystem, är företagets erfarenheter med Anläggningscement FA goda. Så goda att det blir standard i många av Benders betongprodukter inom infrastruktur, såväl för vägbarriärer och väggelement som för förbifarten.

Det är visserligen ett något långsammare cement, men efter 28 dygn har det samma beständighet. Detta cement är några kronor dyrare, men betydligt bättre för miljön, säger han.

Bo Jönsson, Benders.
Bo Jönsson, Benders.

Både Bo Jönsson och Fredrik Roosling tror att efterfrågan kommer att öka på mer klimatförbättrade cementprodukter, till exempel i takt med att klimatmål och annan miljöbelastning skrivs in som krav i upphandlingar.

Jag är helt övertygad om att det kommer att bli vanligare de närmaste åren. Klimatet är en fråga som allt oftare ligger högst upp på dagordningen, säger Fredrik Roosling.

Foto: Trafikverket, Benders, Skanska